Nie zgadzam się na kopiowanie treści i zdjęć w całości i/lub we fragmentach, jak i na komercyjne używanie całości bądź fragmentów strony.

poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Niedzielna wycieczka na Pogórze Dynowskie

W ostatni weekend wraz z rodziną wybraliśmy się na Pogórze Dynowskie. Nie była to imponująca trasa, przeszliśmy tylko siedem kilometrów, ale sprawiła nam mnóstwo radości.
Ruszyliśmy z Odrzykonia przez Królewską Górę, a zakończyliśmy marsz w Węglówce. Na samej Królewskiej Górze porzuciliśmy na moment zielony szlak aby odwiedzić cmentarz z czasów Pierwszej Wojny Światowej. Łatwo można go znaleźć podążając za niebieskimi znakami, które towarzyszą nam od samego Odrzykonia, a poniżej szczytu wspomnianej góry odchodzą w lewą stronę. Warunki jakie napotkaliśmy były mieszanką wiosennej temperatury i jesiennych widoków ze szczyptą zieleni na gałęziach. Pomimo częstych opadów w ostatnim czasie, w lesie było sucho, za wyjątkiem ścieżek przechodzących wąwozami i wykorzystywanych do zwózki drzewa. Takie drogi często zatrzymują wilgoć i prawie zawsze pełne są błota. Szlaki w tej okolicy prowadzą wyraźnymi ścieżkami, a  znaki wyglądają na niedawno namalowane. Droga nie jest wymagająca ani terenowo, ani orientacyjnie. Spokojnie pokonamy ją w krótkich butach turystycznych lub adidasach. Mimo ciepłego niedzielnego popołudnia spotkaliśmy niewielu wędrowców na trasie. Doskonałe miejsce aby uciec od zgiełku miasta na parę godzin.

W okolicy możemy zobaczyć ruiny zamku w Odrzykoniu, powędrować po ścieżkach Rezerwatu Prządki i wspiąć się na znajdujące się w nim skałki. Z samej Królewskiej Góry dobrze widać masyw Suchej Góry wraz z masztem nadawczym wieńczącym jej grzbiet. Na zboczach tej pierwszej można oglądnąć wspomniany cmentarz. W Węglówce z kolei znajdują się szyby naftowe z 1888 r., które będą atrakcją dla miłośników techniki oraz dzieci.

W powyższe okolice dojedziemy własnym transportem. Auto możemy zostawić tak w Odrzykoniu jak i w Czarnorzekach. Dla niezmotoryzowanych pozostaje skorzystanie z transportu firmy Marcel na trasie Rzeszów - Krosno (rozkład dostępny w sieci). Z obu tych miast dotrzemy bezpośrednio do Węglówki lub Czarnorzek. Z Czarnorzek musimy dojść do okolic ruin szlakiem czarnym lub drogą asfaltową łączącą miejscowość z Odrzykoniem. W Węglówce od przystanku do zielonego szlaku należy pokonać odległość około dwóch kilometrów drogą asfaltową prowadzącą przez wieś. Do Odrzykonia pod ruiny Zamku prowadzi zielony szlak pieszy z Krosna. Zdaje się, że z Krosna także istnieje możliwość dojechania autobusem komunikacji miejskiej. Nie dysponuje jednak na ten temat bliższymi informacjami.

W tle Sucha Góra.

Cmentarz z czasu Pierwszej Wojny Światowej.